۱۲ نکته که موقع رانندگی رعایت نمی‌کنید و کمردرد می‌گیرید

رانندگی طولانی مدت و رعایت نکردن اصول ارگونومی در رانندگی، موجب ایجاد کمردرد و دردهای ناحیه ستون فقرات می شود. هنگام رانندگی مهره ها و دیسک های کمر، فشار نشستن های طولانی مدت را تحمل می کنند. به همین علت، هنگام رانندگی دچار دردهای اسکلتی عضلانی می‌شوید. پس واجب است که با راهکارهای جلوگیری از کمردرد در حین رانندگی آشنا شویم و به آن ها عمل کنیم.

از این مقاله چی دستگیرم میشه؟ کلیک کن تا بفهمی!

علت کمردرد ناشی از رانندگی

کمر درد که در اصطلاح پزشکی به آن « درد لومبوساکرال » گفته می شود، یکی از معمول ترین مشکلات عضلانی به شمار می‌رود که تعداد زیادی از انسان ها در همه جهان به صورت حاد و یا مزمن به آن مبتلا هستند. کمر درد رانندگی شدت های گوناگونی دارد و بعضی اوقات از یک درد کم در قسمت پشتی تا دردی ناتوان کننده و مداوم وجود دارد.

عدم رعایت اصول ارگونومی، موجب ایجاد کمردرد هنگام رانندگی و دردهای ناحیه ستون فقرات می شود. مهره ها و دیسک های کمر، فشار نشستن های طولانی مدت روی صندلی را در هنگام رانندگی تحمل می‌کنند. هم چنین حرکات مکرر ماشین در اثر دست انداز ها و بعضا استاندارد نبودن مسیر به خصوص اگر سیستم کمک فنر ماشین درست کار نکند، نیز به بدن فشار وارد می کند . به همین علت، هنگام رانندگی دچار دردهای اسکلتی عضلانی می شوی

تنظیم صندلی و پاها با پدال ها

اولین کاری که برای جلوگیری از کمردرد رانندگی و فتق دیسک کمر باید انجام دهید این است که موقع نشستن روی صندلی فاصله خود را با پدال ها تنظیم کنید. فاصله صندلی تا پدال باید طوری تنظیم شود که زانوها کمی خم (در حدود ۱۲۰ درجه) قرار گیرند .توجه کنید خم شدن بیش از حد زانو ، در یک زاویۀ حدود ۱۰۰ درجه، وقتی راننده خیلی نزدیک به پدال ها می نشیند، نیز می تواند به بدن آسیب برساند و گردش خون را مختل کند.

 

از جک تنظیم کننده صندلی استفاده نماید

از جک تنظیم کننده صندلی برای قراردادن ستون فقرات خود در شرایط طبیعی استفاده نماید.

نشستن درست روی صندلی

وضعیت ستون فقرات شما باید طوری باشد که شما به صندلی خود تکیه داده باشید. سپس صندلی خود را جلو بکشید تا زانوهایتان هنگام فشار دادن پدال ها خیلی راحت خم شود.

در ضمن شانه های شما نیز باید به صندلی چسبیده باشد و زاویه پشتی صندلی طوری تنظیم گردد تا هنگام دور زدن آرنج هایتان خیلی راحت خم شوند. خم شدن بیش از حد پشت فرمان می تواند باعث آسیب رساندن به شانه ها و گردن و هم چنین ستون فقرات شما بشود که این موضوع به نوبه خود می تواند در گذر زمان باعث کمردرد رانندگی شما شود.

همچنین برای اینکه پاهای شما به طور طبیعی قرار بگیرند ، صندلی باید به اندازه کافی بلند باشد تا شما بتوانید بیرون را کاملا به راحتی ببینید. در صورت قد بلند بودن می توانید از شیب های قابل تنظیم و راحت استفاده کنید.

 

تنظیم بالش های صندلی

اغلب مردم بالش های قسمت بالای صندلی را راحت نمی دانند اما اگر این بالش ها در جای صحیح خود قرار گیرند، می توانید سرتان روی آنها بگذارید تا گردنتان استراحت کند. ممکن است در ابتدا زمانی که سرتان را عقب می برید و روی بالش قرار می دهید احساس گیجی بکنید اما این کار برای محافظت از خودتان ضروری است.

قسمت بالای بالش باید از انتهای چشمانتان بالاتر قرار گیرد. در صورت درست تنظیم کردن ارتفاع بالش ، این بالش ها از سرتان در برابر آسیب های حاصل از تصادف محافظت خواهند کرد.

 

استفاده از کمربند ایمنی

در هنگام رانندگی حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید. شاید الان با خود فکر کنید که بستن کمربند ایمنی چه ارتباطی با کمردرد رانندگی دارد؟! اما بهتر است بدانید که درصورت نبستن کمربند ایمنی، اگر ( زبانم لال … خدایی نکرده ) دور از جانتان تصادف کنید، فشار زیادی به کمر شما وارد خواهدشد که می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری به ستون فقرات شما وارد کرده و حتی باعث آسیب دیدگی نخاء و فلج کامل شود. پس لطفا برای محافظت از سلامتی خود بستن کمربند ایمنی را جدی بگیرید!

 

گرفتن فرمان به شکل صحیح

فقط کمر و پای شما نیست که نباید تحت فشار قرار بگیرد. بلکه باید مراقب دستان خود باشید و آن را در موقعیتی صحیح قرار دهید. فرمان را به شکل یک ساعت در نظر بگیرید و دست چپ خود را روی ساعت۱۰ و دست راست خود را روی ساعت۲ قرار دهید. این پوزیشن بهترین موقعیت برای دستان شما هنگام رانندگی می باشد.

دما را تغییر دهید

بهتر است موقع رانندگی هر چند دقیقه یک بار تنظیمات بخاری را دست کاری کرده و دمای داخل ماشین را کمی تغییر دهید. حتما از خود می‌پرسید دمای ماشین جه ربطی به کمردرد رانندگی دارد؟!

جالب است بدانید تغییرات دما به شدت روی عضلاتتان تاثیر مثبت دارد. در واقع این کار مانند یک نرمش برای عضلات شما عمل می‌کند. از طرفی برای از بین بردن کمر درد ناشی از رانندگی یا جلوگیری از آن، می توانید از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید. این کار به کاهش التهاب در مدت زمان طولانی بعد از رانندگی کمک می‌کند.

 

انجام حرکات نرمشی

سعی کنید، بعد از هر ۳۰ دقیقه رانندگی، یک وقفه ۵ دقیقه ای بگذارید و در این حین از ماشین پیاده شوید و حرکات نرمشی متعادل را برای جلوگیری از گرفتگی کمر انجام دهید.

بررسی سیستم تعلیق و استفاده از پشتی طبی

هنگام رانندگی روی سطح ناصاف، ستون فقرات مجبور است ضربه های سریع و تند را تحمل کند. رانندگی در دست اندازها در طولانی مدت می تواند به اسکلت بدن آسیب برساند. بررسی سیستم کمک فنر خودرو و هم چنین استفاده از یک پشتی طبی مناسب می تواند ارتعاشات وارد به ستون فقرات را جذب نماید.

 

مراقب سقف کوتاه خودروها باشید

سقف اکثر خودروها کوتاه هستند و بنابراین فضای داخلی کوچکی دارند. صندلی ها پایین تر جاسازی می شوند و هنگام استفاده توسط فرد به عقب کشیده می شوند. این حالت سبب می‌شود پاها در هنگام نشستن راست و مستقیم قرار گیرند که فشار زیادی روی عضلات همسترینگ (سه ماهیچه در ناحیه پشت استخوان ران) وارد می‌کند.

همۀ اینها نیروی کشنده‌ای بر عضلات لگن وارد می‌کنند و سبب می‌شود لگن به عقب بچرخد. چرخش لگن به عقب باعث صاف شدن گودی کمر می شود و انحنای طبیعی ستون فقرات را از بین می برد. صاف شدن گودی کمر فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای ، عضلات و مهره های کمر وارد می کند و باعث کمردرد هنگام رانندگی می شود.

این نوع نشستن در خودرو ها روی ستون فقرات گردنی و ناحیۀ سینه نیز فشار وارد می کند. وقتی صندلی به عقب کشیده می شود، گردن تا ۲۰ درجه به جلو خم می شود تا راننده بتواند مستقیم به جلو نگاه کند که این عمل فشار زیادی روی مهره های گردن وارد می کند و فرد دچار گردن درد می شود.

ورزش کنید

ورزش کردن را به برنامه ی روزانه و سبک زندگی خود اضافه کنید. ورزش های هوازی نه تنها به سلامت قلب کمک می‌کنند، بلکه کمر شما را نیز قوی تر می کند و وزن تان را در حالت متناسبی قرار می‌دهد.

 

سخن پایانی

همیشه به جزئیات دقت کنید! می‌بینید که توجه به همین نکات ساده باعث جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی خواهد شد. به عنوان مثال اگر مجبور هستید چرخ اتومبیل خود را عوض کنید این کار را در حالت نشسته انجام داده و به جلو خم نشوید. در ضمن اگر کمردرد دارید هرگز اتومبیل را هل ندهید. اگر هم کمردرد ندارید بهترین روش هل دادن اتومبیل اینست که پشت به آن قرار گرفته و آن را هل بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *