چرا پیشگیری از خستگی چشم هنگام رانندگی مهم است؟!

از این مقاله چی دستگیرم میشه؟ کلیک کن تا بفهمی!

ضرورت توجه و پیشگیری از خستگی چشم در رانندگی

در هر جایی از این کره خاکی که قرار دارید درگیر انواع خطرات قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی هستید. رانندگی یکی از شغلهایی است که در سرتاسر جهان بسیاری از مردم با این حرفه سر و کار دارند. از جمله رانندگان حمل و نقل جاده ای که کابین کامبون، خانه ی اول آن‌ها محسوب می شود. خطرات رانندگی تنها شامل کسانی نیست که از این حرفه درآمدزایی دارند بلکه رانندگی را بیش از ۸۰ درصد انسان‌ها تجربه می‌کنند. برخی بیماری‌ها از جمله چشم ‌درد، پادرد، زانودرد، کمردرد و … نیز برای ما که رانندگی می‌کنیم همیشه در کمین هستند.

خستگی چشم چیست؟

خستگی چشم (eye strain) عارضه‌ای است که به‌دنبال فشار آمدن به چشم با رانندگی طولانی مدت، کتاب خواندن یا نوشتن یا خیره شدن به صفحه‌ی مانیتور ایجاد می‌شود. خستگی چشم ها اگر به‌علت بیماری در چشم و یا ضعیف شدن نباشد و فقط ناشی از خستگی باشد با استراحت کردن از بین می‌رود و نیاز به درمان و مراقبت خاصی هم ندارد.

علائم خستگی چشم چیست؟

علائم خستگی چشم در بعضی مواقع عادی و گاهی اوقات نشانه‌ی مشکل یا آسیب جدی است. نشانه‌های زیر به دنبال خستگی چشم بروز می‌کند:

  • خستگی چشم و سوزش
  • خشکی یا آبریزش چشم
  • ترشحات شیری رنگ در اطراف لبه های چشم ها
  • قرمزی چشم
  • گردن درد و درد شانه‌ها
  • حساسیت به نور
  • احساسی شبیه اینکه چیزی در چشم است
  • تاری دید و دوبینی
  • اختلال در تمرکز
  • عدم توانایی در تشخیص مناسب برای رانندگی شبانه
  • احساس سنگینی در چشم‌ها
  • خستگی چشم و سرگیجه
  • چشمان آبکی
  • بینایی مبهم
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • توان باز کردن چشم‌ها را نداشته باشید

 

علت خستگی چشم چیست؟

دلایل خستگی چشم ممکن است به سبک زندگی فرد مربوط باشد یا با کار کردن و فشار به چشم ایجاد شود یا به دلیل بیماری یا مشکل خاص در بدن بروز کند. استراحت نداشتن چشم، خیره شدن و کم شدن تعداد پلک زدن، استرس، نور محیط، کمبود خواب، آلرژی، ژنتیک، کم آبی بدن، لنز و… از جمله علل خستگی چشم هستند.

رانندگان ماشین های سنگین که اکثر زمان خود را در جاده سپری می کنند، از گروه های درگیر با موضوع چشم درد هستند که ممکن است عدم توجه آن ها به موضوع چشم درد، خسارت های زیان باری را به وجود آورد.

 

عوارض خستگی چشم چیست؟

عوارض خستگی چشم خیلی جدی و خطرناک نیست و فقط توان فرد را برای انجام کارهای روزانه کم می‌کند. البته در صورتی‌که چشم دچار بیماری خاصی باشد و درمان نشود، ممکن است بر بینایی فرد و تمرکز در کارها تاثیر بگذارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی خستگی چشم را ایجاد می‌کند و با عوارضی مانند موارد زیر همراه است:

  • مشکلات شبکیه چشم
  • آب مروارید
  • اختلالات خواب

 

راهکارهای جلوگیری از چشم درد

در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از چشم درد ارائه خواهیم کرد.

استراحت منظم

در مواقعی که رانندگی می‌کنید برای از بین بردن خستگی چشم باید بعد از هر یک ساعت رانندگی، ماشین را پارک کنید و چشمان خود را برای چند دقیقه ببندید و استراحت کنید.

استفاده از عینک

یادم می‌آید وقتی کوچک بودم یک بار گواهی نامه پدرم را دیدم. جمله ای که روی آن نوشته شده بود آن موقع خیلی برایم جالب بود. نمی‌دانستم روی گواهی‌نامه این چیز ها را هم می‌نویسند.

آن جمله را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم: « رانندگی با عینک طبی! » بعد ها که بزرگتر شدم فهمیدم که برای گرفتن گواهینامه باید تست بینایی سنجی بدهم.

بی‌دلیل نیست که این جمله را روی گواهی نامه می‌نویسند. اگر روی گواهی نامه شما هم این جمله نوشته شده به این معنی است که شما مجاز نیستید بدون عینک رانندگی کنید!

پلک بزنید

رانندگی نیازمند تمرکز زیادی است به طوری که راننده باید در طول مسیر، رو به رو، اطراف و پشت سر خود را کنترل کند و در جاده با سایر رانندگان تعامل داشته باشد. بنابراین توصیه می شود در مواقعی که در حال انجام کاری هستید که نیاز به تمرکز دارد، سعی کنید پلک بزنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

از طریق ریه‌ها مواد شیمیایی مضر سیگار جذب خون می‌شوند و سلامت بدن و چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین مواجهه با دود سیگار نیز چشم‌ها را خسته می‌کند.

استفاده از گلاب برای رفع خستگی چشم

گلاب خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی کننده دارد. برای رفع خستگی چشم می‌توانید چشم‌ها را با گلاب شستشو دهید یا پنبه را به گلاب آغشته کنید و به مدت چند دقیقه روی چشم بسته بگذارید.

ورزش کنید

به طور کلی ورزش کردن بر عملکرد همه‌ی اعضای بدن تاثیر مثبت می‌گذارد. ورزش‌های عمومی مانند پیاده‌روی و شنا را سه بار در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه در برنامه خود بگنجانید که تندرست و سلامت باشید.

توصیه‌های تخصصی برای رانندگی ایمن

نکات زیر برای رانندگی ایمن توسط انستیتوی ملی پیری، انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا تهیه شده است:

خطرات رانندگی در شب را به حداقل برسانید

با افزایش سن، قبل از خروج از خانه با برنامه ریزی برای سفرهای خود، خطرات رانندگی در شب را به حداقل برسانید. فقط در خیابان‌هایی که می‌شناسید رانندگی کنید و از جاده‌های تاریک و بدون نور خودداری کنید.

سفرهای خود را به مسیرهایی محدود کنید که به راحتی می‌توانید در آنها رانندگی کنید و نزدیک به خانه هستند. از رانندگی در مسیرهای خطرناک مانند سطح شیب دار و گردش به چپ خودداری کنید.

رانندگی را به زمان دیگری موکول کنید

اگر شرایط نامناسب است برای رانندگی در زمان دیگری برنامه ریزی کنید و اگر استرس یا خستگی دارید رانندگی نکنید. فقط بر رانندگی متمرکز باشید و از حواس پرتی پرهیز کنید.

آماده عکس العمل باشید

همیشه با حالت دفاعی رانندگی کنید. حداقل دو طول اتومبیل بین خود و اتومبیل جلویی فاصله داشته باشید و حتی در هوای نامناسب یا هنگام رانندگی سریع فاصله بیشتری نیز داشته باشید.

شیشه‌های اتومبیل‌تان را تمیز کنید

شیشه های خود را تمیز نگه دارید و با انتخاب اتومبیلی که دارای ویژگی هایی است که رانندگی را ایمن‌تر می‌کند مانند فرمان برقی، ترمز برقی، جعبه دنده اتوماتیک و آینه‌های بزرگ رانندگی کنید.

اتومبیل‌تان را تعمیر کنید

با تعویض برف پاک کن شیشه جلو و چراغ‌های تمیز و تنطیم شده اتومبیل خود را در وضعیت مناسبی نگه دارید. اگر در پاها مشکلی دارید، کنترل دستی را برای پدال گاز و ترمز خود در نظر بگیرید.

دوباره در کلاس رانندگی شرکت کنید!

هر چند سال یک بار با شرکت در کلاس های رانندگی مهارت‌های رانندگی خود را تجدید کنید. برخی از شرکت‌های بیمه اتومبیل، حق بیمه شما را با اتمام چنین دوره‌ای کاهش می دهند.

 

درمان خستگی چشم با ورزش کردن

با چند حرکت ساده زیر، به شما آموزش می‌دهیم که با انجام آن، می توانید خستگی چشم را از بین ببرید.

حرکت اول

یک ورزش چشم برای رفع خستگی تکنیک پالمینگ (Palming) یا ماساژ درملنی است. این تکنیک توسط دکتر Bates برای برطرف کردن خستگی چشم هنگام رانندگی پیشنهاد شده است.

این روش با استفاده از گرما و تاریکی خستگی چشم را هنگام رانندگی رفع می‌کند. برای انجام آن باید کف دست‌ها را بهم بمالید و به مدت ۲ یا ۳ دقیقه روی چشم‌ها بگذارید طوری‌که از بین انگشتان نوری عبور نکند و چشم‌ها در تاریکی باشند.

حرکت دوم

یک تمرین دیگر برای رفع خستگی پلک به شما پیشنهاد می‌کنیم. این ورزش چشمی، پف چشم را برطرف می‌کند و از این طریق فشار به چشم وارد نمی‌شود که آن را خسته کند.

برای انجام دست‌ها را رو به روی چشم بگیرید و روی انگشت اشاره تمرکز کنید و آن را به بینی نزدیک کنید و چند ثانیه بعد انگشت را از بینی دور کنید. طی انجام این کار نباید چشمتان را از انگشت بردارید. تکرار ۲۵ مرتبه‌ی این کار می‌تواند خستگی پلک را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *