درباره باریار

رشد و توسعه اقتصاد هر کشور در همه شرایط، مبتنی بر زیرساخت‌هایی است که شریان‌های حمل‌ونقلی از جمله مهم‌ترین این زیرساخت‌ها به شمار می‌روند. در کشور پهناور ما به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی و اقتصادی، نقش حمل‌ونقل بسیار حیاتی است و با مدیریت مناسب این بخش می‌توان شاهد شکوفایی بیش‌ازپیش در این عرصه بود. از جمله گام‌های مهمی که باید در این زمینه برداشت، گردش آسان و کم‌هزینه اطلاعات است.
باریار به‌عنوان یک سامانه جامع اطلاعاتی صنعت حمل‌ونقل بار و صنایع و خدمات وابسته به آن است از سال 1389 راه‌اندازی شده است. این سامانه به همت جمعی از متخصصین و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر و مدیران شرکت‌های حمل‌ونقلی ایران تأسیس شده است.
هدف ما از راه‌اندازی و مدیریت این سامانه اینترنتی، اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات مبتکرانه در حوزه حمل‌ونقل بار و همه کسب‌وکارهای وابسته به آن است.
یقیناً در بهبود شیوه کار سامانه، نیازمند نظرات ارزشمند شما مخاطبان محترم خواهیم بود. به همین منظور، خواهشمندیم در صورت امکان نظرات و ایده‌های خویش را به ما منتقل نمایید.

چرا باریار؟

به دلایل مختلفی بخش حمل‌ونقل بار کشور ما کارایی و بهره‌وری اندکی دارد. قصد نداریم همه این دلایل را ذکر کنیم، اما یکی از مهم‌ترین آنها، «سختی اطلاع‌رسانی» در این بخش است. اجازه دهید این موضوع را قدری روشن‌تر توضیح دهیم:
• اطلاعات موردنیاز فعالان این بخش، به‌موقع تولید نمی‌شوند. مثال: برخی از کشاورزان، در بیشتر مواقع، تازه زمانی به فکر اعلام بار می‌افتند که بازار مناسبی برای محصول آنها وجود ندارد. این مثال را می‌توان درباره صاحبان بارهای عمده مثل سنگ‌آهن و انواع خاک‌های معدنی نیز ذکر نمود.

• اطلاعات موردنیاز فعالان این بخش، به‌موقع به مخاطبان منتقل نمی‌شوند. مثال: رانندگانی که بار خود را در مقصد تخلیه نموده‌اند، در بیشتر مواقع، اطلاعات اعلام بار را دیر دریافت می‌کنند؛ یعنی زمانی که با کرایه‌ای کمتر یا حتی به‌صورت خالی، سفر بعدی خود را شروع کرده‌اند.

• فعالان این بخش، معمولاً برای رسیدن به اطلاعات موردنیاز خود، هزینه و زمان زیادی خرج می‌کنند. مثال: رانندگان، برای دریافت بار و خالی نرفتن، ناگزیرند مبلغی بیش از کمیسیون قانونی مندرج در بارنامه بپردازند.

• برخی از کسانی که سودشان در صنعت حمل‌ونقل، حاصل از فضای مبهم و غیرشفاف است، از ارائه اطلاعات موردنیاز به‌زحمت کشان اصلی، خودداری می‌کنند تا سهم زیادی از درآمدها را نصیب خود کنند. مثال: برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل، با سوءاستفاده از فضای تاریک، به‌جای کمیسیون معمول و قانونی، مبالغ بسیار زیادی طلب می‌کنند که حتی گاه به چهل درصد کل کرایه می‌رسد. همچنین، برخی شرکت‌های حمل‌ونقل ناگزیرند برای عقد قرارداد حمل با شرکت‌های صاحب بار، مبالغی خارج از قرارداد به افراد واسطه یا حتی کارکنان شرکت صاحب بار بپردازند. و ..

اکنون وقت آن است که به پرسش فوق پاسخ دهیم: چرا باریار؟

1. چون باریار قصد دارد اطلاعات مهم و پرهزینه موردنیاز این بخش را به‌سرعت و با هزینه اندک به دست فعالان اصلی برساند.

2. چون دست‌اندرکاران باریار می‌دانند که با چرخش بهتر و ارزان‌تر چرخ‌های صنعت حمل‌ونقل بار، اقتصاد کشور نیز رونق بیشتری خواهد داشت و چرخ‌هایش بهتر خواهد چرخید.

3. چون باریار را کسانی توسعه می‌دهند که در سطوح عالی و در رشته حمل‌ونقل در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل نموده‌اند و تجربه کار در شرکت‌های حمل‌ونقلی بزرگ را داشته‌اند و افزون بر آن، به دردهای این بخش زیربنایی اقتصاد کشور آگاه‌اند.

4. چون دست‌اندرکاران باریار، به‌جای درآمدزایی ناسالم برای خود، به سودآوری اندک و همیشگی معتقدند و بیش از آن، در اندیشه رونق بخشیدن به فعالیت‌های این صنعت مهم از راه اطلاع‌رسانی خوب هستند.